menusearch
sohacompany.ir

تفاوت های ایزو 9001 ورژن 2008 و 2015

سه شنبه بیست و دوم مهر ۹۹
(0)
(0)
تفاوت های ایزو 9001 ورژن 2008 و 2015

استانداردهای ایزو هر پنج سال یک بار جهت اطمینان از مناسب و به روز بودن بازنگری می‌شوند. ویرایش جدید ایزو 9001 یعتی استاندارد ایزو 9001:2015 نسبت به نسخه قبلی از ساختار بهتری برخوردار بوده و به منظور تسهیل بیشتر استفاده از آن در ارتباط با سایر استانداردهای سیستم مدیریتی مورد بازنگری قرار گرفته است. برخی از تغییرات حاصل در ویرایش جدید ایزو 9001 یعنی ایزو 9001:2015 بدین شرح است:

1- تغییرات تعاریف در متن: وارد کردن، حذف یا تغییر تعاریف از جمله تغییراتی است که در ویرایش جدید حاصل شده است. به طور مثال واژه محصول به 3 بخش: خروجی، محصول و خدمات تقسیم شده است.

2- تغییر ساختار: شاید یکی از بزرگترین تفاوت های بین این دو ویرایش ساختار‌ آنها باشد. نسخه جدید به 10 بند افزایش پیدا کرده است:
۱ - دامنه کاربرد
۲- استانداردهای مرجع
۳- واژگان و تعاریف
۴- زمینه کاری سازمان
۵- رهبری
۶- طرح ریزی
۷ - پشتیبانی
۸- عملیات
۹- ارزیابی عملکرد
۱۰- بهبود

در ادامه هر یک از بندهای استاندارد ایزو 9001:2015 توضیح مختصری داده شده است:
بند 4- محیط سازمان:
جهت شناخت محیط سازمان، عوامل داخلی و خارجی مرتبط با اهداف و استراتژی سازمان و تاثیرات آن¬ها بر سیستم مدیریت کیفیت باید مورد توجه قرار گیرند.
بند 5- رهبری:
این بند به الزامات مرتبط با مدیریت ارشد، که می‌تواند یک شخص یا گروهی از افراد کنترل کننده سازمان باشد، می‌پردازد.
بند 6- طرح ریزی:
بخش اول این بند مربوط به شناسایی ریسک هایی است که می‌تواند بر توانایی سازمان برای تولید محصول و ارائه خدمات قابل قبول تاثیر بگذارد. سازمان باید اقداماتی را جهت کنترل ریسک ها و فرصت ها طرح ریزی کند.
بند 7- پشتیبانی:
این بند شامل الزامات تعیین شده توسط سازمان، تامین منابع مورد نیاز برای استقرار، اجرا، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت کیفیت، است.
بند 8- عملیات:
سازمان باید طرح ها و فرآیندهایی را جهت برآورده ساختن الزامات مشتری و طراحی محصول و خدمات، ایجاد کند. بند 7 ویرایش 2008 معادل بند 8 این ویرایش است.
بند 9- ارزیابی عملکرد:
این بند مربوط به الزامات پایش، اندازه گیری، تحلیل و ارزیابی است.
بند 10- بهبود:
عدم انطباق های موجود یا آن دسته از عدم انطباق هایی که می‌تواند به وجود آید، باید شناسایی شده و با استفاده از اقدامات اصلاحی، تحت کنترل قرار گیرند. در این ویرایش بندی در خصوص اقدام پیشگیرانه وجود ندارد. الزامات مورد نیاز برای بهبود سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی آن، نیز می‌بایست توسعه داده شود.

تغییرات ایزو 9001:2015 نسبت به ایزو 9001:2008 :
اضافه شدن 2 بند جدید در ایزو 9001:2015 به بند محیط سازمان:
این 2 بند سازمان را ملزم به تعیین الزاماتی می‌کند که می‌تواند بر روی طرح ریزی سیستم مدیریت کیفیت و ارتقای سیستم تاثیر بگذارد.
4-1- شناخت سازمان و زمینه آن
4-2- شناخت نیازها و انتظارات طرف های ذینفع
تغییر در مستند سازی اطلاعات:
در ویرایش جدید بیشتر تاکید بر مستندسازی اطلاعات حیاتی و قابل استفاده در سازمان نسبت به روش های اجرایی و دستورالعمل ها شده است. واژه اطلاعات مستند جایگزین واژه های مستندات و سوابق شده است.

رهبری در سازمان
در ویرایش جدید استاندارد 9001 یعنی ایزو 9001:2015 تاکید زیادی بر رهبری و همسو کردن اهداف شده است و مدیریت ارشد نقش بیشتری در سیستم مدیریت خواهد داشت.

جهت استفاده از خدمات ما در خصوص دریافت گواهینامه های ایزو در سراسر کشور و دریافت مشاوره رایگان، آگاهی از مراحل و روش کار و ... از طریق این لینک اقدام فرمایید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر