menusearch
sohacompany.ir

مراحل اخذ ایزو چیست؟

دوشنبه بیست و سوم آذر ۹۴
(0)
(0)
مراحل اخذ ایزو چیست؟

1-گام نخست:
برگزاری جلسه توجیهی مدیر یا مدیران ارشد سازمان و آگاه سازی مسئولیت وی از شروع مشاوره تا اخذ گواهینامه :
در ویرایش سال 2015 استاندارد بین المللی ایزو9000 مسئولیت مدیران ارشد و اللخصوص مدیریت منابع انسانی از الزامات اولیه یک سازمان است، در نتیجه گام نخست یعنی انجام جلسه توجیهی با مدیر یا مدیران ارشد سازمان و آگاهسازی از ضرورت وجودی، نحوه عملکرد و پشتیبانی مستمر او از مهمترین وظایف مشاور در شروع کار است. بدهیهی است در صورت کاهش مسئولیت پذیری و حمایت مدیران ارشد سازمان، استاندارد سازی سازمان به طور مطلوب پیش نخواهد رفت. جهت اطمینان از انجام موثر سیستم مدیریت کیفیت، مدیر ارشد سازمان میبایست فردی مجرب و قابل اعتماد را به عنوان نماینده میریت برای اجرای پروژه انتخاب نماید. در اینجا نماینده مدیر ارشد سازمان مسئولیت مدیریت کردن پیاده سازی نظام مدیریت کیفیت را بر عهده خواهد داشت.
2-گام دوم:
طرح کلی الزامات مورد نیاز برای استانداردسازی سیستم مدیریت کیفیت:
پیشنهاد می‌گردد راهکاری اجرایی برای مستقر کردن سیستم در نظر گرفته و مسئولیت کلیه اشخاص مسئول در سیستم به طور شفاف معلوم گردد، همچنین اشخاصی که مسئولیت کمیته های مدیریت، اجرا، مستندسازی و ممیزی داخلی در مرحله مستقر خواهند بود و مسئولیت سایر دپارتمان ها از قبیل دپارتمان های اداری و مالی در تسهیلات از جمله تامین امکانات اداری، چاپ، تکثیر و تامین نیروی انسانی که نیازمند آن هستیم تعیین شود.
3-گام سوم:
اجرای جلسات آموزشی عمومی و تخصصی ( آموزش ایزو ):
این جلسات تشکیل شده از برگزاری همایش های عمومی مدیریت کیفیت، جلسات آموزشی آشنایی با الزامات و نیازمندیهای استاندارد، مستند سازی و ممیزی در قالب کلاس درس است.
4-گام چهارم:
تشخیص فرآیند ها، اهداف، ماموریت ها و تدوین مستندات مرتبط با سازمان:
مستندات تشکیل شده از نمودار فرآیند ها، تنظیم نظامنامه، روش های اجرایی، دستورالعمل های فرایند کاری و دیگر فرم های مورد نیاز نظام کیفیت است.
5-گام پنجم:
پیاده سازی مستندات، نتظیم ماموریت و راهکار رسیدن به اهداف :
پیاده سازی راهکار های رسیدن به اهداف تعیین شده توسط مدیر ارشد سازمان یا نماینده وی در تمامی دپارتمان ها لازم الاجراء است، بنا بر این، این گام می‌بایست با نظارت مدیریت ارشد سازمان یا نماینده وی صورت پذیرد و منابع مورد نیاز تشخیص و فراهم گردد.
6-گام ششم:
پیش ممیزی یا ممیزی داخلی و بررسی فرآیند ها:
بررسی فرآیند ها از راه های مختلفی صورت می‌پذیرد. انجام ممیزی داخلی از مهم ترین این راه ها است. ممیزین  داخلی از میان نیروی انسانی درون سازمان انتخاب که وظیفه کنترل و نظارت بر اجرای برنامه ها به اهداف را بر اساس روش اجرایی ممیزی داخلی بر دوش دارند. در صورتیکه نتیجه بررسی های ممیزین داخلی سازمان نشان دهنده اجرا نشدن راهکار ها و مستندات باشد، مدیر ارشد سازمان یا نماینده وی می‌بایست نسبت به رفع موانع اقدام نموده و با برگزاری جلسات با مدیران واحد ها نسبت به توصیه اقدامات اصلاحی و اعلام حمایت و پشتیبانی خود اقدام نماید و در صورتیکه نتیجه بررسی ها مواردی مطابقت عملکرد با برنامه ها را نشان دهد، سازمان آماده انجام ممیزی خارجی ( ممیزی اصلی که در مرحله بعد صورت میگیرد ).
7- گام هفتم:
برگزاری جسله ممیزی اصلی سازمان :
این گام، آخرین گام از اجرای نظام مدیریت کیفیت در سازمان است. در این گام ممیز شرکت صادر کننده گواهینامه بعد از اعلام آمادگی و تعیین زمان برگزاری جلسه در محل سازمان درخواست کننده در زمان مقرر در سازمان حضور به عمل می‌آورد. اگر راهکار های مورد نیاز، مطابق با استاندارد تدوین گردد و پیاده سازی و مستند شود، سازمان موفق به دریافت گواهینامه مورد درخواست خواهد شد، در غیر این صورت مدت زمانی جهت اصلاح کمبود های سازمان مشخص و پس از آن جلسه دوم ممیزی برگزار می‌گردد.

نکته:
کلیه گواهینامه های صادر شده توسط سازمان جهانی استانداردسازی سه سال اعتبار دارد و در طول این مدت 1 یا 2 جلسه در سال ( با توجه به سیاست های شرکت گواهی دهنده ) برای انجام ممیزی های مراقبتی برگزار می‌گردد.

 

جهت استفاده از خدمات ما در خصوص دریافت گواهینامه های ایزو در سراسر کشور و دریافت مشاوره رایگان، آگاهی از مراحل و روش کار و ... از طریق این لینک اقدام فرمایید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر